Slimme inrichting van het callcenter

De inrichting van een kantoor kan een behoorlijke uitdaging zijn, met name als het om klantenservice-gerichte ruimtes gaat, zoals callcenters en contactcenters. Een slimme indeling en het juiste meubilair kunnen de interne communicatie bij deze bedrijven verbeteren en de productiviteit van de medewerkers verhogen.

Het inrichten van een callcenter is maatwerk. Werkplekken dienen geschikt te zijn voor beeldschermwerk én telefoneren en omdat ze door verschillende medewerkers gebruikt worden, dienen ze gemakkelijk instelbaar te zijn. In hoogte verstelbare bureaus bieden daarnaast de mogelijkheid zittend en staand werken af te wisselen. Bovendien moet de akoestiek in de werkruimte optimaal zijn. Dit wordt bereikt door geluidsabsorberende materialen aan te brengen op de vloer, de wanden en het plafond en geluiddempende schotten / scheidingswanden tussen de medewerkers.

Werkplekken leidinggevenden en werknemers
Volgens experts zijn bedrijven productiever naarmate leidinggevenden meer met elkaar en met hun werknemers overleggen. Teamleiders en callcenter-managers kunnen door middel van verhoogde werkplekken goed observeren, overzicht houden en met hun werknemers praten. Op deze manier vergemakkelijken dergelijke werkplekken de interne communicatie. De hoogte van de schotten die de werkplekken van de medewerkers van elkaar scheiden, dient zodanig te zijn dat de leidinggevende goed zicht op zijn/haar kantoor heeft, terwijl de werknemers nog wel enige privacy hebben. Deze privacy kan nog verhoogd worden door de werkplekken uit te rusten met enkelwandige acrylaatpanelen en decoratieve elementen. Het kantoor krijgt zo bovendien een unieke uitstraling zonder dat er aan zichtbaarheid ingeleverd wordt.

Callcenter bureaus

Indeling en kleuren
De indeling van de callcenter-ruimte is van invloed op de productiviteit van de medewerkers. Afhankelijk van het aantal medewerkers dient er voor de meest ideale werkplekindeling gekozen te worden en biedt een juiste kantoorindeling pauze- en trainingsruimtes en voldoende mogelijkheid voor samenwerking. Bij een geschikte vloerindeling is er voldoende gangpad ruimte voor leidinggevenden om hun callcenter-medewerkers snel en gemakkelijk te bereiken en zijn er diverse looppaden naar de toiletten en uitgangen van het callcenter. Een belangrijk aspect bij de aanschaf van callcenter meubilair is de kleur van de werkplekken en de bureaus. Studies tonen aan dat de kleur van een ruimte de productiviteit van de werknemers kan beïnvloeden. Het advies is neutrale kleuren zoals wit of een mooie houtkleur voor de bureaus te kiezen en het daaromheen op te fleuren met kleurige stoelen, mooie scheidingswanden, kunst aan de muur en / of werkbenodigdheden in levendige kleuren.