De coronacrisis heeft een enorme invloed op ons dagelijks leven. Op hoe we boodschappen doen, sporten en met vrienden afspreken bijvoorbeeld. Maar ook voor bedrijven verandert er veel. Neem nou de kantoorinrichting. Als steeds meer mensen naar kantoor komen om te werken, zullen er een aantal maatregelen getroffen moeten worden om het kantoor coronaproof te krijgen. In deze blog delen we vier handige tips.
Ondanks dat de strenge anti-corona maatregelen de komende tijd langzaam afgebouwd worden, zullen we voorlopig nog te maken houden met een anderhalvemetersamenleving. De overheid raadt bedrijven aan om medewerkers nu nog zo veel mogelijk thuis te laten werken, maar dat is voor de meeste bedrijven geen ideale langetermijnoplossing. Medewerkers zullen de komende maanden nog steeds veel vanuit huis werken, maar komen misschien ook steeds vaker weer naar kantoor. En dat betekent dat ook het kantoor aan de veiligheidseisen moet voldoen. Hoe regelt u dat?
1. Maak afspraken
Niet iedere medewerker hoeft elke dag van negen tot vijf op kantoor te zijn. Maar als het mogelijk is, kan het voor medewerkers wel heel prettig zijn om ook weer eens op kantoor te komen. Maak daarom goede afspraken wie wanneer op kantoor is om drukte te vermijden. Zorg ervoor dat iedere medewerker de beschikking heeft over een ergonomische thuiswerkplek. Thuiswerken zal steeds belangrijker worden en het is belangrijk om daarbij de gezondheid en ergonomie niet te vergeten.
2. Deel het kantoor opnieuw in
Kijk eens goed naar de huidige indeling van uw kantoor. Wat is de afstand tussen de bureaus? Zitten mensen dichter op elkaar dan 1,5 meter? Dan zult u ruimte moeten maken tussen de bureaus. Als u onvoldoende ruimte heeft, betekent dit dat u een aantal bureaus tijdelijk moet weghalen of bureaus moet voorzien van spatschermen. Bij bureaus naast elkaar van 160cm en breder is tussen mensen al minimaal 1,5 meter afstand aanwezig. Indien bureaus tegenover elkaar staan, is het echter wel noodzakelijk om een afscheiding tussen de bureaus te maken. Door goede afspraken te maken over wie wanneer op kantoor is, kunt u ook met minder bureaus uit de voeten.
Maak ook vaste looproutes en zorg dat deze niet te dicht langs de werkplekken gaan. Gebruik eventueel tape op de vloeren om de looproutes en werkplekken te markeren. Dit soort visuele signalen helpen mensen om zich bewuster te zijn van wat precies anderhalve meter is.
3. Gebruik scheidingswanden
Als het niet mogelijk is om de bureaus ver genoeg uit elkaar te zetten óf als u nog wat extra bescherming wilt, kunt u overwegen om scheidingswanden tussen de bureaus te plaatsen. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor spatschermen van glas of voor een akoestische scheidingswand. Dat laatste is bovendien een oplossing die ook ná de crisis van pas kan komen. De scheidingswanden van glas in ons assortiment zijn een duurzame en veilig oplossing als het bureau moet worden ingedeeld op de nieuwe 1,5 meter manier.
→ Bekijk onze oplossingen voor het anderhalvemeterkantoor
4. Zorg voor een hygiënische werkomgeving
Hygiëne is ontzettend belangrijk om het risico op besmetting te voorkomen. Allereerst is het belangrijk dat de medewerkers die naar kantoor komen, op de hoogte zijn van de regels en wat er op het gebied van hygiëne van hen verwacht wordt.
Zorg voor voldoende handzeep, zodat mensen regelmatig hun handen kunnen wassen. Vervang handdoeken door papieren doekjes en zorg dat medewerkers desinfectiemiddel voor hun werkplek tot hun beschikking hebben. Eventueel kunt u ook desinfecterende doekjes, mondkapjes en handschoenen ter beschikking stellen.
Werken op kantoor in tijden van corona, vergt flink wat aanpassingen. Maar er zijn zeker mogelijkheden. Wilt u advies over de opties voor uw kantoor? Neem contact op met onze klantenservice.