Gaat u binnenkort de wachtkamer of receptie onder handen nemen? Denk dan van tevoren even goed na over de veranderingen die u gaat doorvoeren. Welke elementen zijn onmisbaar in een een receptie of wachtruimte? Wij hebben vijf handige tips voor u op een rij gezet.
De inrichting van uw receptie of wachtkamer vergt wat aandacht. Of u nou een corporate receptieruimte of een wachtkamer van een huisartsenpraktijk moet inrichten, het is essentieel dat de ruimte er uitnodigend uitziet zodat bezoekers het niet erg vinden om even te moeten wachten. Dit zijn de onderdelen waar u in ieder geval aan moet denken:
1. Zitmeubilair voor de wachtkamer of ontvangstruimte
Eén van de eerste dingen waar u aan moet denken, is zitmeubilair. Mensen vinden het vaak geen probleem om even te moeten wachten, maar als er geen comfortabele plek is om te zitten, wordt dat wachten natuurlijk al snel een stuk minder aangenaam.
Als u de ruimte heeft, kies dan voor wat verschillende zitopties, zodat uw gasten een keuze hebben. Ga bijvoorbeeld voor een comfortabele stoel, een bank en een tafel met wat losse stoelen.
2. Bedenk wie er moet wachten
Als u meubilair gaat uitkiezen, is het belangrijk dat u in het achterhoofd houdt wie er straks gebruik moet maken van dat meubilair. Zijn dat kinderen? Senioren? Studenten? Of misschien vooral zakenmensen? Houd rekening met het type bezoekers dat u verwacht en stem de sfeer die de wachtkamer uitstraat daarop af.
3. Kies de juiste verlichting
Bij het inrichten van iedere kamer is de juiste verlichting belangrijk, dat is voor een wachtruimte of receptie niet anders. In tegendeel! Vervelende, verblindende verlichting in de ontvangstruimte kan uw bezoekers irriteren. Zachte verlichting is ideaal voor een wachtruimte van bijvoorbeeld een tandarts of dokter. Dit type verlichting kalmeert mensen. In een corporate omgeving is iets fellere verlichting vaak standaard. Let er wel op dat het niet op een vervelende manier weerkaatst of dat het onnodig fel is.
4. Denk aan de uitstraling
Een saaie wachtruimte of receptie geeft misschien een verkeerd beeld van uw organisatie. Met een beetje aandacht voor de uitstraling zorgt u dat uw gasten zich echt welkom voelen op uw kantoor. Uiteraard is het belangrijk dat de uitstraling van de ruimte wel aansluit bij de rest van uw bedrijf én de branche waar u in werkt. Kunstwerken of spiegels aan de muur kunnen een ruimte al direct een heel andere uitstraling geven. Wees creatief!
5. Zorg voor iets te lezen
Hoewel de meeste mensen tegenwoordig natuurlijk hun telefoon mee hebben, is het toch verstandig om te zorgen dat er iets te lezen valt in uw wachtruimte. Er zijn zeker mensen die dat waarderen. Denk wel goed na over het leesaanbod, dit moet wel passen bij de mensen die uw wachtruimte bezoeken én misschien ook wel bij het bedrijf. Bij een tandarts is vakliteratuur natuurlijk niet zo wenselijk, maar bijvoorbeeld een marketingbureau kan diverse vakbladen aanbieden voor bezoekers om doorheen te bladeren terwijl ze wachten.
Op zoek naar een goede receptiebalie? Maak kennis met onze bestseller Designline. Wat maakt deze balie zo bijzonder? Lees er alles over in deze blog.
Zorg dat uw receptie of wachtruimte aansluit bij uw bedrijf. Heeft u hulp nodig bij de inrichting van uw receptie of complete kantoor? We helpen u graag! Neem contact op met onze klantenservice voor meer informatie.