Prestaties verbeteren op kantoor doe je zo

We willen allemaal het optimale uit onze werkdag halen. We willen resultaten boeken, deadlines halen, efficiënt en productief bezig en zijn en elke dag presteren op volle kracht. Helaas is de werkelijkheid anders. Een slechte nacht kan al veel effect hebben op de kwaliteit van de werkzaamheden van die dag. Daarnaast spelen andere zaken zoals gezondheid op en buiten kantoor ook een grote rol in de prestaties op kantoor. Wilt u uw prestaties verbeteren op kantoor? Lees hier hoe u dit kunt bereiken.

Bewegen op kantoor
Het zal waarschijnlijk geen verrassing meer zijn: bewegen op kantoor is gezond en goed voor ons lijf, concentratie en algehele welzijn. Urenlang zitten op uw bureaustoel is simpelweg niet goed voor uw gezondheid en kan diverse lichamelijk klachten veroorzaken zoals rugklachten, nekklachten, hartziekten en mogelijk ook verstoringen in de stofwisseling.

Een goed begin is uw zittende houding geregeld te verruilen voor een staande houding. Dit kan door middel van een zit sta bureau. Eerlijk is eerlijk: in het begin is het wennen en zal u waarschijnlijk geneigd zijn om lekker te blijven zitten. Probeer uzelf daarom te stimuleren door bijvoorbeeld op gezette tijden uw bureau eens omhoog te schroeven zodat u kunt staan. Doe dit bij voorkeur op momenten dat u een dipje voelt aankomen. Even staan kan wonderen doen! En wat dacht u van fietsen achter het bureau?

Werkonderbrekingen helpen het probleemoplossend vermogen
Vaker staand werken is een goede start, maar om uw prestaties echt te verbeteren kunt u nog, letterlijk, een stap verder gaan. Uit onderzoek (Van den Heuvel et al., 2002; Hedge et al., 2001) blijkt dat zogenoemde herstelmomenten tijdens beeldschermwerk de werksnelheid verhoogd en tevens het aantal fouten verlaagd. Werknemers die tijdens herstelmomenten hun werkplek verlaten en even aan de wandel gaan, verhogen hun energieniveau. Daarnaast kijken ze bij terugkomst anders tegen problemen aan. De wandeling prikkelt de creativiteit, waardoor het probleemoplossend vermogen stukken verbeterd. Werknemers die de hele dag blijven zitten zijn het minst creatief. Werknemers die elk uur, 3 minuten gaan wandelen hebben de meeste creativiteit. Uw werkzaamheden dus elk uur onderbreken voor een korte wandeling, levert u veel winst op.

Gezond gedrag stimuleren
Werkgevers kunnen een grote bijdrage leveren in het verbeteren van de gezondheid van medewerkers. Hierbij speelt sport een cruciale rol. Sporten verbetert de concentratie, zorgt ervoor dat u beter slaapt, geeft energie en stimuleert de creativiteit. Om de gezondheid van uzelf en uw collega’s of werknemers goed te stimuleren, is het belangrijk dat dit op regelmatige schaal gebeurd. Eenmalig een programma aanbieden of meedoen met een sportactiviteit helpt tijdelijk om werknemers te motiveren. Maar als het programma is afgelopen, is de stok achter de deur vaak ook weg. Als u als werknemer of werkgever de gezondheid blijvend wilt stimuleren, dan kan dit beter met een softwareprogramma. Deze softwareprogramma’s bevatten vaak challenges waaraan mensen kunnen meedoen. Denk aan een fitbit of andere sporthorloges. Het werkt erg stimulerend om samen steeds de grenzen te verleggen en een vorm van sociale controle toe te passen.

Optimale hulpmiddelen
Goed presteren gaat samen met lekker werken. Uit onderzoek is gebleken dat mensen beter en sneller werken als ze een laptopstandaard gebruiken voor hun laptop. Daarnaast schijnt een externe muis en extern toetsenbord ook te helpen om de werkzaamheden sneller te laten verlopen. Om uw prestaties nog meer te verbeteren loont het zeker om blind typen te leren en sneltoetsen toe te passen tijdens uw werkzaamheden.

Personality based working
Het meest productieve moment van de dag, is het moment dat u in de zogenoemde ‘flow’ zit. Wanneer u in de ‘flow’ zit, zit u in diepe concentratie en heeft u een intrinsieke motivatie om uw taak af te ronden. Vaak werkt u het beste wanneer u in de ‘flow’ zit. Helaas is het makkelijk om uit de flow te geraken door bijvoorbeeld afleiding. Denk aan collega’s die praten of een telefoontje. Het is daarom belangrijk dat u kunt werken in een omgeving waarin u zo min mogelijk wordt afgeleid en waarin u zich fijn voelt. Dit betekent dat de werkplek bij u moet passen. Heeft u behoefte aan rust, zorg dan voor goede scheidingswanden of probeer een ruimte te regelen waarin u ongestoord kunt werken. Houd u juist van geluiden om u heen, dan is de kantoortuin misschien meer iets voor u. Houd u van structuur, probeer deze dan te integreren door een vaste werkplek te confisqueren en op gezette tijden uw pauzes en wandelmomenten in te lassen.